Thuiswerken, Help!!! Hoe dan???

maart 19, 2020
Geen reacties

We zijn er met z’n allen in terecht gekomen. In dat thuiswerken. Maar hoe kun je thuis werken met drie jonge kinderen, die net als jij ook op thuis zijn aangewezen. Je nieuwe situatie is ineens een praktische hindernis waar je eerst aan moet wennen maar waarvoor het ook verstandig is om maatregelen te treffen. Zeker wanneer je het thuiswerken nog eventjes moet volhouden. Hoe zorg je ervoor dat je thuiswerktijd effectief wordt en hoe voorkom je dat je in de gordijnen vliegt? Dat zijn vragen die je misschien herkent. Wat zijn de praktische tips?  

Thuiswerken terwijl je jonge kinderen ook thuis moeten blijven van school, kinderopvang en sport. Dat is een hele uitdaging. Je zult merken dat je niet toekomt aan mailen en bellen wanneer de kinderen om je heen zijn. Ook al heb je ze even aan het puzzelen gezet…. En misschien heb je al ontdekt dat je voor kleien en bouwen met duplo-stenen niet in de wieg bent gelegd…. Bovendien mis je de afwisseling tussen kantoor en thuis. Na een hele dag met de kinderen opgetrokken te hebben is het niet eenvoudig om je laptop ’s avonds nog open te slaan om zo op z’n minst nog een klein beetje te doen van dat wat er op je werklijst staat….. Je voelt je schuldig. Je humeur heeft daar al snel onder te lijden. En dat is slecht nieuws voor iedereen. Hier een paar tips die je mogelijk wat op weg helpen om effectiever en liever te zijn; voor jezelf in de eerste plaats.

– Maak afspraken met je werkgever over het werken thuis

Wees vooral duidelijk over de projecten of werkzaamheden die nu prioriteit moeten krijgen en werkzaamheden die on hold gezet kunnen worden. Noteer die werkafspraken. Thuiswerken vraagt ook om een andere inzet. Zo zal bellen met je klanten en collega’s of videogesprekken en mailverkeer belangrijker worden. Let er op dat je sociale contact wegvalt en bedenk hoe je dat kunt opvangen door je mailtjes vriendelijk te laten klinken door niet alleen zakelijk te reageren. Het zorgt ervoor dat de reacties die je krijgt ook opener zullen blijven en je steeds precies over de informatie en gegevens kunt beschikken die je nodig hebt om jouw werk goed te kunnen blijven doen. Maak ook afspraken over de contactmomenten met je leidinggevende en je collega’s. Hoe vaak en wanneer zoeken jullie elkaar online op. Zorg er op die momenten voor dat jij je handen vrij hebt en ook echt contact kunt maken. Kijk via Google op ‘beste Apps om te communiceren en samen te werken binnen een team’ en je vindt hier het lijstje met de meest geschikte Apps. Skype, Viber en Whatsapp staan daar natuurlijk tussen en bieden verrassende mogelijkheden. 

– Verdeel de taken thuis 

Als je een partner hebt met wie je de verantwoordelijkheid voor de kinderen deelt, verdeel dan de dagen waarop jij en de dagen waarop je partner voor de kinderen zorgt. Allebei aanwezig zijn en allebei een beetje bezig zijn met werk gaat niet werken. Nu je duidelijk weet op welke dag (of welk dagdeel) jij voor de kinderen zorgt, weet je ook wanneer jij het werk kunt doen waarover je duidelijk afspraken hebt gemaakt. 
Heb je niemand met wie je de verantwoordelijkheid van de zorg voor je kinderen kunt delen, bespreek dit dan met je leidinggevende. Dat lost waarschijnlijk je puzzel niet op. Maar wel de openheid over die puzzel. Jij bent nu niet meer de enige die hiervan op de hoogte is. Deel niet alleen je zorgen hierover. Leg vooral het accent op wat je ermee doet, wat jouw aanpak, jouw strategie is. Mogelijk krijg je er nog een handige tip bij. Het meest belangrijk is de openheid erover. Dat zorgt er mogelijk voor dat dezelfde last net iets minder zwaar voelt. Je staat er niet meer echt alleen voor. En je leidinggevende kent je inzet en je aanpak in deze. 

– Zorg voor een actief begin van de dag

Begin de dag zoals je gewend bent en blijf niet in je ochtendjas rondhangen “omdat het kan”. Stap onder de douche en kleed je om te beginnen aan zoals je dat ook zou doen wanneer je naar je werk zou gaan. Natuurlijk mag je kleedstijl wat losser zijn nu je niet naar kantoor hoeft. De stropdas en de hakken kunnen achterwege blijven. Maar eenmaal aangekleed heb jij jezelf de boodschap gegeven dat dit een actieve dag zal zijn. Suprise: dat is helemaal de juiste boodschap! Een dag voor je drie kinderen zorgen vraagt al je aandacht. Net als de dag of het dagdeel waarop jij aan de slag kunt met je werk omdat je partner de zorg voor kinderen op zich neemt. Begin de dag met de klussen die echt gedaan moeten worden zoals huiswerk doornemen of boodschappen doen en maak daarna tijd voor leuke dingen. Dat geldt ook voor je werklijst. 

– Hanteer het ritme 20 – 20 – 2 zoals door scholen ooit is bedacht 

Het ritme 20 – 20 – 2 staat voor 20 minuten beeldscherm gebruik zoals Youtube filmpjes kijken of huiswerk online maken en dat afwisselen met 20 minuten verder weg kijken. Je ogen groter en ruimer laten kijken door een spelletje te spelen of even de was te doen op een andere plek in het huis.  Langer dan 2 uur naar een scherm kijken geeft op de langere termijn oogklachten. Niet goed dus. Niet voor de kinderen en ook niet voor jou. De 2 staat voor 2 uur buiten spelen. Het coronavirus kan niet goed tegen zonnewarmte dus dat komt goed uit. Ga 2 uur naar het bos (daar is het niet druk), in de tuin werken of rolschaatsen wat je al zolang niet meer hebt gedaan. Je kunt dat natuurlijk ook over de hele dag verdelen in kleinere tijdblokjes. Maar wissel je dag af met binnen en buiten. Je mist zo wat minder de afwisseling die je had toen je nog naar kantoor ging en ’s avonds gezellig thuis kwam. Door naar buiten te gaan komt je laptop ’s avonds ook wat gemakkelijker open. 

– Maak een plan voor de dag, voor de week of nog langer

Stel je voor dat je nog wat langer na 6 april zult moeten thuiswerken. Dan is een plan, een dag- en weekindeling helpend. Je kunt zo’n plan samen opstellen. Zo dragen je partner en je kinderen een steentje bij met hun creatieve invallen op de planning en weten ze tegelijkertijd waar ze aan toe zijn. Daar houden kinderen van en het helpt jou om deze nieuwe situatie helemaal te aanvaarden. Het is zo en nu ga jij hier het beste van maken. In een dagplanning wordt duidelijk wat de dagindeling zal zijn. Wanneer lunch en wanneer een spelletje. Maar ook de tijdblokjes waarin de kinderen rustig zelf even gaan spelen zodat jij je mail kunt inkijken en beantwoorden. Bewaar de grotere werkklussen voor de momenten waarop iemand anders de zorg voor de kinderen op zich neemt. Niks is vervelender dan kinderen die de hele tijd aan je arm trekken terwijl jij een belangrijk werkklusje wilt klaren. 

In de weekindeling wordt duidelijk welke activiteiten er door de week ondernomen worden. Per dag iets leuks of op die ene speciale dag in de week. Hoe vaak en hoeveel is voor kinderen niet het belangrijkste. Kinderen houden ervan te weten dat ze ‘over twee nachtjes slapen’ pannenkoeken gaan bakken met jou. En zijn de kinderen relaxed, dan ben jij dat ook al gauw en blijft er blije energie over om je werk te doen en mooi op de momenten die jij daarvoor hebt ingepland.

– maak een plek in je huis vrij om er te werken 

Wanneer je de hele dag je laptop op de keukentafel laat staan ben je de hele dag bezig met je werk. Ook al komt er niks uit je handen. Niet alleen de planning, de verdeling en de afspraken die je maakte kunnen je helpen om effectief te zijn. Ook het vrij maken van bijvoorbeeld de babykamer om er te werken, kan helpen. Overdag kan het babybedje misschien op de ouderslaapkamer staan zodat de babykamer vrij komt om er overdag te werken. Niet gemakkelijk maar in deze bijzondere tijd waarop ook de koffietentjes gesloten zijn, moet je wat creatiever zijn. Echt het gaat je helpen wanneer je duidelijk maakt voor jezelf wanneer en waar je kunt werken. Zo kun je daar en dan ook echt werken. Laat je het maken van afspraken over tijd en plaats achterwege, dan beland je al gauw in de situatie dat je de hele tijd wilt werken en gefrustreerd raakt omdat dat “steeds niet” kan. 

Thuiswerken kan! Maar alleen wanneer je daar duidelijkheid over maakt naar jezelf! En naar de anderen met wie je thuis bent. Wees gerust, je hoeft de baby- of kinderkamer niet meteen in te richten als een kantoor. Een stoel en iets waarop je laptop kan staan is voldoende en de deur dicht wanneer je daar aan het bellen bent. Na een dag weet iedereen dat je niet te storen bent wanneer je daar bent. En dat is winst, zeker voor jou.