“Steeds als ik de zin van het leven te pakken heb, komen ze met iets nieuws.” – Reinhold Niebuhr

mei 30, 2016
Geen reacties

Mogelijk heb je het opgemerkt: de verkiezing van het managementboek van het jaar heeft weer plaatsgevonden. Twee boeken vielen daarbij bijzonder op uit de nominatie van vijf titels.

Allereerst was dat het boek van Martijn Aslander ‘Nooit Af’ (Permanent Beta).  Over Martijn Aslander schreef ik al eerder in een artikel over de opkomende generatie van werkers en denkers. Deze nieuwe generatie komt met opvallende en slimme opvattingen en nieuwe inzichten die de wereld weer een beetje mooier maken. Een aanrader is het zeker, dit boek van Aslander. Nooit Af is een wake-up call. Het boek confronteert je met al die ontwikkelingen die er al lang zijn, maar die jij nog steeds niet in de gaten had. Het laat je kennismaken met wat er gebeurt nu iedereen vrij kan publiceren, dupliceren en produceren en wat de impact daarvan is op de economie en de maatschappij als mensen dit niet alleen doen om financiële redenen, maar ook om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Het boek confronteert je op een plezierige, leesbare en grondige manier. En toch werd Aslander niet de winnaar van het managementboek van het jaar.

De Corporate TribeDaniëlle Braun en Jitske Kramer waren wel de winnaars met hun boek: De Corporate Tribe.
Een boek waar je volgens de jury helemaal in meegezogen wordt. Een boek waarvan je zegt als je het dichtslaat: ‘ik wil meer.’
Het boek van Braun en Kramer scoorde boven gemiddeld op de criteria: praktische relevantie, actualiteit, originaliteit, leesbaarheid en verzorging.
In de Corporate Tribe laten de schrijvers zien hoe volkeren overal op de wereld zichzelf organiseren en cultuur veranderen. Braun en Kramer passen die kennis toe in boardrooms en op werkvloeren. De antropologische verhalen geven inzicht, praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en het leiden van organisaties.

Braun en Kramer kwamen elkaar vier jaar geleden tegen, toen zij beiden onderzoeksobject waren in een studie naar corporate antropologie. Ze besloten samen een kop koffie te gaan drinken. Een maand later zaten ze bij de kamer van Koophandel om een academie op te richten. De eerste leergang corporate antropologie trok achttien leerlingen en vormde de basis voor het nu bekroonde boek.

Braun en Kramer geven aan de hoop te hebben dat de bekroning van dit boek hen in staat zal stellen het verhaal verder te verspreiden. ‘We streven naar een terugkeer van het menselijke in organisaties, we willen het besef terug brengen dat organisaties ook een tribaal aspect hebben. In die zin zijn wij tamelijk idealistisch. Soms krijgen we te horen dat wij vaak met heel eenvoudige oplossingen komen voor cultuurproblemen binnen organisaties. Daar zijn we trots op. Op een bepaald niveau zijn cultuurveranderingen ook heel eenvoudig. Je moet alleen wel de grammatica die erachter zit begrijpen. En daar zijn wij als antropologen juist goed in getraind.’

Een aanrader dus voor wie meer wil weten over cultuurveranderingen binnen bedrijven en de complexiteit ervan terugvertaald wil zien naar eenvoud en menselijkheid. De Corporate Tribe is een boek dat inspiratie en praktische tips geeft aan managers die worstelen met dagelijkse vraagstukken als ‘hoe organiseer ik een aanspreekcultuur’ of ‘hoe kan het beste leiding worden gegeven aan een netwerkorganisatie’.

Volgens de jury neemt het boek je mee op een reis langs verre vreemde volkeren, met onbekende gewoontes en gebruiken. Als we terugkeren zijn we in staat om met nieuwe ogen te kijken naar onze eigen organisatie. Braun en Kramer laten volgens de jury overtuigend zien dat de uitdagingen waar managers nu voor staan tegelijkertijd nieuw én eeuwenoud zijn, waardoor het hyper-achtige er vanaf wordt gehaald. Meeslepend en toegankelijk geschreven en academisch goed onderbouwd.

Veel genoegen bij het lezen van dit boek waarmee hedendaagse managementvraagstukken nieuwe betekenis krijgen in het perspectief van eeuwenoude bronnen.